tiistai 8. tammikuuta 2013

Alennusmyyntien kirjalöydöt


Sabina Berman: Nainen joka sukelsi maailman sydämeen
Petri Tamminen: Muita hyviä ominaisuuksia
John Irving: Oman elämänsä sankari
Susan Abulhawa: Jeninin aamut
Muriel Barbery: Siilin eleganssi
Mari Strachan: Hiljaisuus soi h-mollissa
Michael Cunningham: Illan tullen


Ajattelin kirjakauppojen alekirjoja katsellessani, että onpas tänä vuonna jotenkin huonot alemyynnit, kun ei tuntunut löytyvän mitään. No tuota kotiin raahattua pinoa katsellessa en ehkä voi enää ihan allekirjoittaa aiempaa ajatustani, sillä tein kyllä ihan älyttömän hyviä löytöjä mielestäni! Kaikki ostetut kirjat ovat olleet jo pidempään lukulistallani Tammisen kirjaa sekä Siilin eleganssia laskematta. Mutta Tammisen kirjasta olen lukenut paljon hyviä arvioita ja lempparikseni noussut Siilin eleganssi taas löytyi tätä ennen hyllystäni vain pokkarina, joten en voinut jättää tätä "parempaa" versiota ostamatta. Nyt sormet suorastaan syyhyävät päästä näihin käsiksi, mutta pakko kyllä lukea ainakin pari kirjaa pois alta ennen näitä. 

Olettekos te tehneet hyviä kirjalöytöjä alennusmyynneistä? Ja mitäs mieltä olette minun löydöistäni?

46 kommenttia:

  1. Hienoja löytöjä! Minuakin on syyhyttänyt ostaa jotain alesta, mutta en ainakaan vielä ole ostanut. Ehkäpä jos jokin oikein makea teos osuu kohdalle. =D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olin etukäteen jo vähän tietoinen, mitä aleista haen, eli sinänsä näissä ei ollut mitään varsinaista heräteostosta. Päätin myös antaa itseni nyt ostaa alekirjoja ja sitten muuten yrittää vähän hillitä kirjojen ostelua. Selvisin viimeksi kirpparikierroksestakin ostamatta yhtään kirjaa!

      Poista
  2. Muista en osaa sanoa mitään, mutta jos minulta kysytään Cunninghamin Illan tullen on hyvä löydös, itseltänikin se löytyy hyllystä (saisi vain luettuakin) :))
    Itse ostin akateemisesta Humiseva harju-kirjan, koska sai halvalla ja se olisi tarkoitus tänä vuonna lukea. Olen vielä hieman kiikun kaakun, että ostanko Tuntemattoman sotilaan vai en, houkuttelee kyllä suuresti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Humiseva harju on ihana! Harvoja klassikoita, joista voin aidosti sanoa pitäväni. Olen lukenut itse Cunnighamin Tunnit aiemmin ja pidin siitä kovasti, joten toivottavasti Illan tullenkin on hyvä :)

      Tuntematon sotilas on itselläni vielä lukematta, kröhöm.

      Poista
    2. Meillä piti lukea äikän kurssille ja minä jopa melkein luin sen kokonaa! Ei jäänyt kuin alle sata sivua lukematta, mikä on minulta hyvin, koska yleensä en lue mitään koulusta saatuja kirjoja. Päihitin reippaasti jopa kaverini, joka yleensä lukee kaikki koulusta saadut kirjat hän sai luettua vain muutaman kymmentä sivua :D

      Itse olen nähnyt Cunninghamin Koti maailman laidalla-kirjaan perustuvan elokuva, joka oli mielestäni aivan mahtava ja Illan tullen kuulostaa juuri minun kirjaltani juoneltaan. Humisevan harjun aloitin joskus ja luin johonkin asti, mutten silloin ehtinyt lukemaan loppuun.

      Poista
    3. Minulla on vähän ristiriitainen suhde tuohon Tuntemattomaan, kun toisaalta monet sitä kehuvat ja kyllähän se kiinnostaa, mutta olen aina vähän vihannut kirjoja, jotka "pitäisi lukea". Siksi koulussakin aina valitsin jotain vaihtoehtoisempaa, jos tilaisuus oli :D Näin pystyin välttelemään koko Tuntemattoman.

      Minäkin olen nähnyt Koti maailman laidalla, ainakin osittain. Muistan elokuvan nimen ja sen, miten se loppuu. Mutten muuta ja siitä on tosiaan jo sen verran aikaa, etten ole varma, katsoinko sitä alkua sitten lainkaan :D

      Nyt sinulla on sitten hyvä syy lukea Humiseva harju loppuun :)

      Poista
    4. Minua ärsyttää hirveästi kun meidän koulussa muutettiin erästä kurssia niin, että oma ikäryhmäni oli viimeinen jolla ei ollut valinnanvaraa vaan se Tuntematon piti lukea (tai huijata lukeneensa) ja nyt nuoremmat kaverini eivät joudu sitä lukemaan.
      Mutta se oli kyllä yllättävän hyvä kun ei aseta mitään ennakko-odotuksia. Itse päätin jättää kuuntelematta kaikki kehut ja haukut ja olla vaan asenteella "tämä pitää lukea", mikä toimi yllättävän hyvin. Ei ehkä mitenkään minun kirjani, mutta kieli oli hyvää ja samoin monet hahmot :))

      Itselläni Koti maailman laidalla löytyy hyllystä, kun sen joskus jostain löysin ja Colin Farrel kaudellani se vain oli pakko saada :D

      Poista
    5. Heh! No minä olen sinua vanhempi ja onnistuin silti sivuuttamaan kirjan. Mutta minulla oli ilmeisesti aina hyvät äidinkielenopettajat, kun sai itse valita vähän mitä luki (tietyistä vaihtoehdoista tietenkin). Mutta täytyy tosiaan ehkä se lukea. Elokuvaversion olen katsonut.

      Ja Colin Farrel kauttakaan en ole kokenut ;) Sen sijaan tällä hetkellä on vahva Ian Somerhalder kausi. (Olisikohan tätä pitänyt tunnustaa?!)

      Poista
  3. Olin vakaasti päättänyt olla menemättä alennusmyynteihin ja suosia ennemmin kirjastoja, mutta tänään sattui olemaan ylimääräistä aikaa kaupungilla ja... Kivoja kirjoja tarttui iso pino mukaan, vaikka harrastin itsehillintääkin. Nainen, joka sukelsi maailman sydämeen löytyy myös minun pinostani. En ollut koskaan ennen kuullut siitä, mutta takakannen perusteella vaikutti kiinnostavalta ja ei maksanutkaan paljon mitään... Lisäksi ostin Saarikosken Tiarnia-sarjan, Veijo Meren Jääkiekkoilijan kesän, Kristina Carlsonin William N. päiväkirjan ja islamilaista kulttuuria käsittelevän tietokirjan. Hienoja löytöjä. Nyt vain pitäisi raivata niille tilaa kirjahyllystä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä kävin tällä kertaa oikein mielelläni alennusmyynneissä, sillä ajattelin sitten muuten vähän pihistellä kirjojen suhteen. Ja onhan meille tulossa uusi kirjahyllykin, joka kaipaa täytettä (niin, eihän sitä muuten olisikaan........). Hyviltä kuulostavat sinunkin löydöt. Varsinkin islamilaista kulttuuria koskeva kirja kuulostaa sellaiselta, jonka itsekin voisin lukea.

      Poista
  4. Ihanat nimet kaikilla :).

    Joskus on tullut riehaannuttua aika pahasti, osa on vieläkin lukematta..
    Ostan yleensä vain tietokirjoja ja klassikoita, minulla on vain kaksi pikkuista kirjahyllyä.. Tällä kertaa löytyi Kalevala, Odysseia, Humiseva harju ja Bysantin historia. Akateemisen toimitusmaksu oli ilahduttavan pieni, niin ei tarvinnut edes lähteä kyliltä raahaamaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt kun mainitsit, niin nimet ovat kyllä ihanat! Enpäs ajatellut itse asiaa aiemmin :)

      On minullakin hyllyssä lukemattomia, mutta sopii joukkoon aina muutama lisää tai näin ainakin itselleni uskottelen. Humiseva harju on hyvä löytö! Kuten jo ylempänä kommentoin, niin yksi harvoja klassikoita, joista olen oikeasti pitänyt.

      Minulla on se vaara näissä aleissa, että asun ihan keskustassa, joten lähes päivittäin tulee kirjakauppojen ohi käveltyä.......... mutta olen kyllä tässä ajan saatossa oppinut jo vähän välttelemään kyseisiä mestoja.

      Poista
  5. Oih mitä löytöjä!! Nainen joka sukelsi maailman sydämeen on ihana nimi, maltan tuskin odottaa että bloggaat kirjasta. Strachanin kirja on lukulistallani. Siilin eleganssi oli hieno.

    En ole tänä vuonna vielä ehtinyt kirjaostoksille, mikä lienee hyväkin juttu koskahyllyt pursuvat jo valmiiksi luettavaa... (huom. paino sanalla "vielä" ;D)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eiköhän näistä ala tässä kevään mittaan postauksia tippumaan, sen verran itseäkin syyhyttää näitä jo lukea!

      Haha vielä, niinpä niin. Meille on tulossa uusi kirjahylly, joten täytyyhän sinne täytettäkin ostaa...

      Poista
  6. Oman elämänsä sankari ja Illan tullen! <3 Oman elämänsä sankari on suosikki-Irvingini, Illan tullen taas hieno kirja. Nainen joka sukelsi maailman sydämeen on ihan mielenkiintoinen, Siilin eleganssista pidin kovasti.

    Itse olen tänä vuonna ollut maltillinen kirja-alesta. Nettikirjakaupasta tilasin tosin Per Pettersonia, Richard Powersia ja lastenkirjoja. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä odotankin näistä ehkä eniten juuri Irvingiä ja Cunnighamia! Ihana kuulla, että olet pitänyt.

      Minä olen vältellyt onnistuneesti nettikirjakaupat, mutta kun asuu keskustassa kirjakauppojen läheisyydessä, niin onhan niissä piipahdettava! Joskus useamman kerran viikossa...

      Poista
  7. Omana tarkoituksenani oli säästää vähän rahaa ja vältellä alekirjojen ostamista, mutta kun jouduin tilaamaan pääsykoekirjan, päädyin samalla heittämään ostoskoriin Tuija Välipakan Klovnin pelko -runokokoelman.

    Tarkoitus oli jättää ostelu siihen, mutta eksyinpä vielä tuon jälkeenkin vielä toisen kirjakaupan aleen ja kun hintaakaan ei ollut paljon, annoin itselleni luvan hankkia vielä kaksi kirjaa: Jeanette Wintersonin Why Be Happy When You Could Be Normal ja Ray Bradburyn Fahrenheit 451. Hupsis, sinne meni se kirjattomuus... Perustelin kyllä kaikki hankinnat hyvin, mm. abivuodesta saa revittyä yllättävän hyviä tekosyitä kirjojen hankkimiselle, vaikka luulisi, että asia on juuri päinvastoin.

    Hyviltä löydöiltä vaikuttavat sinunkin kirjasi, vaikka en olekaan yhtään tuosta pinosta itse lukenut. Parikin kyllä houkuttaa, esimerkiksi juuri Siilin eleganssi - olen lukenut siitä sen verran positiivisa arvioita, että varmaan pakko jossain vaiheessa tutustua siihen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siilin eleganssi on ihana! Lue se. Ja ostosi vaikuttavat kiinnostavilta :)

      Ja hei, minä kyllä keksin AINA vaikka mitä hyviä perusteluja kirjojen ostolle. Mutta toisaalta se on oikeastaan ainoa sellainen "harrastus", johon minulla menee enemmän rahaa, niin turha siitä on huonoa omatuntoakaan kokea. Varsinkaan alekirjoista! Ja onneksi pistän kirjoja aika paljon eteenpäin, niin tulee samalla ilahdutettua esimerkiksi siskoja usein pienillä kirjaylläreillä :)

      Poista
  8. Voi ei, kirgasmi!

    Lupaan tehdä alepostauksen heti, kun saan Adlibrikseltä kaksi pakettiani. Hyviä löytöjä sinulla! Yksi sama itsellänikin, mutta enpäs paljasta mikä (vielä). ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan!

      Minustakin hyviä löytöjä, tällä kertaa ihan onnisti aleissa! Hauska nähdä sinunkin löytösi :)

      Poista
  9. Minä olen pysytellyt poissa aleista ihan tarkoituksella. Nyt on luettava ensin jo aiemmin hankittuja, ennen kuin uusille on lupa. ;)

    Illan tullen ei ollut minulle huipuinta Cunninghamia, mutta hieno kirja joka tapauksessa. Vaatinee lukurauhaa ja keskittymistä. Siilin eleganssin haluaisin lukea, kun sinäkin sitä niin rakastat. :) Samoin Jeninin aamut kiinnostaa.

    Ja no, Oman elämänsä sankari on tosiaan minulle The Kirja. Aina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä en kyllä raaski alemyyntejä jättää välistä, mutta sitten muuten kyllä vähän karttelen kirjakauppoja, ettei tule tehtyä ihan hirveästi heräteostoksia. Ja kirpparillakin olen alkanut pitämään todella tiukkaa linjaa - vain pitkään lukulistalla olevia saa ostaa jos hinta on sopeva.

      Siilin eleganssi on ihana kyllä. Ja Oman elämänsä sankaria odotan kovasti, ihanaa kun monet ovat pitäneet siitä. Toivottavasti minäkin pidän :)

      Poista
  10. Kävin Akateemisen alessa kurkistamassa avajaispäivänä jolloin ei tullut mukaan mitään, nyt pari päivää sitten uudestaan kun olivat laittaneet enemmän niitä hajakappaleita englanninkielisiä kirjoja ja niitähän tuli sitten napsittua...yksi jonka halusin lukea muutenkin, yksi kirjoittaja johon haluan tutustua ja kolme "tää kuulostaa jännältä"-heräteostosta.

    Tuossa sinun pinossasi on pari jotka ovat sillä epämääräisen mittaisella takaraivossa olevalla lukulistalla, pari josta kiinnostaa kuulla mielipiteitä ja pari joista en ole kuullutkaan...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä onneksi vältyin pahemmilta heräteostoilta. Nainen joka sulkelsi maailman sydämeen ja Tammisen kirja ovat sellaisia, jotka olisin lainanut kirjastosta, mutta kun hintaa ei ollut nimeksikään, niin ostin ne sitten ihan omaksi. Muut ovat sellaisia, joita olen jo muutenkin pyöritellyt kirjakaupoissa käsissäni ja harkinnut ostavani. Mutta toisaalta, en pidä kovin pahana jos heräteostoina muutaman halvan kirjan ostaa. Voisi sen rahan huonomminkin käyttää :)

      Minäkään en muuten ekoina alepäivinä ostanut mitään, vaikka juuri Akateemisessa itsekin kävin. Vasta myöhemmin kävin siellä pyörähtämässä ja löytyi tosiaan Irving ja Siilin eleganssi. Ilmeisesti kirjoja oli tullut sitten enemmän(?) tai ensimmäisellä kerralla olin vain tavattoman sokea.

      Poista
    2. Kirjoja tuli enemmän, niillä pöydillä josta ostokseni haalin ei ollut ensimmäisenä päivänä alennuskirjoja, ja samalla kun katselin niitä läpi myyjä kantoi pari pinollista lisää esille.
      Eli pitäisiköhän käydä taas katsomassa...

      Poista
    3. Heh, minä en kyllä enää raaski, mutta eihän sitä tiedä minkä helmen missaa, jos jättää välistä ;)

      Poista
  11. Minä olen hoitanut aleostokseni Adlibriksessa, mistä tilasin kaksi isoa pinoa lukemista, vaikka todellakin lukemattomia kirjoja on jo hyllyt notkollaan. Suomalaisessa kirjakaupassa pääsin pyörähtämään parin minuutin ajan ja jos ei olisi ollut kiire linja-autoon, olisin ostanut tuon naisen joka sukelsi jne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen puolestani vältellyt nettikauppojen aleja, sillä ne ovat minulle aika petollisia. Sen sijaan kirjakaupassa huomaan punnitsevani vaihtoehtoja tarkemmin :)

      Poista
  12. Näistä sinun löydöistäsi olen lukenut vain tuon Jeninin aamun. Muut ovat nimeltä tuttuja, mutta ei muuten.

    Itse ostelen kirjoja harva se päivä (APUA, hih), ihan vain vahingossa. Tuosta noin ohimennen. Tämä saari on kirjaparatiisi. Kirjoja myydään kirjakauppojen lisäksi lähes jokaisessa ruokakaupassa ja hinnat on tosi huokeat. Jopa uutuudet irtoaa helposti vaivaisella neljällä punnalla ja tarjouksia on ympäri vuoden.

    Ei ihme, että on homma on lähtenyt lapasesta kirjaostelun suhteen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No jos täälläkin kirjoja saisi huokeammalla, niin eiköhän meilläki niitä olisi lattiasta kattoon huoneet piukassa, mutta nämä kuitenkin suhteellisen kalliit hinnat vähän himmaavat ostovauhtia. Ihan hyvä niin ja tuleepa käytettyä kirjastoakin sitten :)

      Poista
  13. Jenin aamut kiinnostaa - odotan innolla postaustasi mitä kirjasta pidät! Onnea hyvistä löydöistä ♥ Mä odotan nyt vain kieli pitkällä kevään uutuusrysäystä!

    Ps. Hiljaisuus soi H-mollissa jäi kesken. En innostunut mutta toivottavasti tarina toimii sulla paremmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä odotan kevään uutuuksista oikeastaan vain yhtä kirjaa. Mutta toisaalta en ole koskaan ollut ihan hirveästi uutuuksien perään. Hyvä kirjahan ei vanhene ;)

      Monet ovat mollia kehuneet, joten toivottavasti ei käy kuten sinulle. Katsotaan!

      Poista
  14. Hmm, jostain syystä niitä alekirjoja kertyikin ihan mukava kasa vaikka ensin ajattelinkin että ei taida mitään löytyä..miten lie niitä kirjoja sitten löytyikin ;) aleostoksilta lähti mukaan myös sinunkin pinostasi löytyvä Illan tullen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama minulla. Tuntui, ettei mitään löydy ja kas kumma tässä sitä ollaan :D Toivottavasti Illan tullen on yhtä hyvä kuin sanotaan tai yhtä hyvä kuin Tunnit!

      Poista
  15. Kivoja löytöjä :)

    Kingien keräilyn lisäksi kotiutin juuri Adlibriksestä ison kasan alekirjoja (ja yhden normaalihintaisenkin), mm. tuo samainen Irving löytyy kyseisestä pinosta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nonni! Toivotaan, että Irving ei petä tälläkään kertaa ;)

      Poista
    2. Minä en olekaan Irvingiin tutustunut aiemmin. Mukavan näköinen paksukainen -kirja siis ;D-, toivottavasti päätyy luettavaksi jo tälle vuodelle :)

      Poista
    3. Oho, no sinulle onkin sitten oikea herkku luvassa! Irving on yksi lempikirjailijoitani.

      Poista
  16. Hyvännäköinen pino! Cunningham ja Irving livahtivat myös omaan ostoskassiin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, toivottavasti molemmat ovat hyviä :)

      Poista
  17. Sulla on kyllä käynyt tuuri! Siilin eleganssi, hiljaisuus soi h-mollissa ja Oman elämänsä sankari lähtisivät samantien matkaan jos sattuisin aleissa törmäilemään, mutta varsinkaan viimeinen ei harmikseni ole kävelyt vastaan. Tammisen Muita hyviä ominaisuuksia sen sijaan korjasin myös kirjakaupasta, samoin Nabokovin Lolitan ja pari bändikirjaa tuli tilattua netistä. Ajattelin vielä loppuviikosta käydä vilkaisemassa josko jokin olisi mennyt ohi silmien kirjakaupassa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lolitan minäkin olisin ostanut, mutta eipä sattunut ainakaan vielä osumaan silmiini. Siilin eleganssi ja Oman elämänsä sankari löytyivät Akateemisesta ja molli taasen Kirjatorilta! Minuakin kutkuttaisi käydä vielä katsastamassa kirjat kertaalleen, mutten taida voida... ihan kukkaro parkaa ajatellen :D

      Poista
  18. Minä en yleensä repsahda kovin pahasti ale-aikaan, mutta tänä vuonna sorruin ja pahasti! Sinun kirjakasastasi olen lukenut vain Hiljaisuus soi H-mollissa.kirjan, joka oli mielestäni todella hyvä! Siilin eleganssi kiinnostaa myös ja John Irvingin vetäisin juuri TBR-listalleni (en kyllä ole vielä päättänyt, minkä teoksen aion lukea). Hyvä kirjavalikoima siis!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hauska kuulla, että olet pitänyt! Ehkä minäkin pidän, sen verran samankaltainen kirjamakumme tuntuu olevan :) Siilin eleganssia ja Irvingiä en voi kuin suositella!

      Poista

♥ Kiitos kommentistasi!

Kommenttisi tulee näkyviin heti hyväksymisen jälkeen. Kommentien hyväksyntä on käytössäni roskapostin estämiseksi. Pyrin vastaamaan kommentteihin mahdollisimman nopeasti.