maanantai 27. tammikuuta 2014

Ehdokkaani Blogistanian Globalia & Blogistanian Finlandia 2013


Blogistanian Globalia -ehdokkaani:

1 piste John Irving: Minä olen monta
2 pistettä Delphine de Vigan: Yötä ei voi vastustaa
3 pistettä Susan Fletcher: Tummanhopeinen meri



Blogistanian Finlandia -ehdokkaani:

2 pistettä Marisha Rasi-Koskinen: Valheet
3 pistettä Kjell Westö: Kangastus 38


En ole koskaan aiemmin osallistunut Blogistanian äänestyksiin, mutta viime vuonna luin tarkoituksella enemmän utuuuksia, jotta kokisin olevani oikeutettu äänestämään. Globalian kanssa jouduin ihan miettimään 1 pisteen kirjaa, sillä Irvingin kanssa paikasta taisteli moni, sen verran hyviä kirjoja on tullut luettua. Finlandiaa varten olen lukenut vähemmän, joten pisteillekin ylsi vain kaksi. Sen enempää en valintojani perustele, sillä mielipiteeni kirjoista voi käydä lukemassa arvioista. 

Blogistanian Globalian tulos julkaistaan 28.1.2013 kello 10.00 Kirjasfääri -blogissa ja Blogistanian Finlandian tulos julkaistaan 28.1.2013 kello 10.00 Sallan lukupäiväkirja -blogissa.

20 kommenttia:

  1. Minä meinasin äänestää Irvingiä nimenomaan kirjailijan vuoksi, mutta se olisi ollut ääni kirjailijalle eikä kirjalle (joka oli minulle pettymys, nyyh) ja siksi sitten tiputin sen pois. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Monet ovat sanoneet, että kirja on ollut heille pettymys Irvingin muita kirjoja ajatellen. Olihan se erilainen, mutta itse pidin siitä ihan kirjanakin kovasti. Aihe tuli lähelle ja päähenkilöstä pidin hurjasti.

      Poista
    2. Irvingistä niin samaa mieltä Katjan kanssa. Hän on ihan suosikkini, mutta Minä olen monta ei minulle ollut hänen parastaan.

      Poista
    3. Olenkohan minä sitten sen verran tuore Irvingin fani, että nämä uudetkin uppoaa kuin veitsi voihin? Ainoa lukemani Irving, josta en ole niin innostunut, on ollut Kunnes löydän sinut. Sekään ei ollut huono, mutta ei ominta minulle. Ja Ystäväni Owen Meany jäi hieman laimeaksi.

      Poista
  2. Minua hieman harmittaa, että en ehtinyt lukea tuota Viganin kirjaa ennen näitä äänestyksiä. Se oli kirjastosta lainassa syksyllä, mutta jouduin palauttamaan sen monien muiden kirjojen ohella lukemattomana, koska en ehtinyt lukea silloin paljonkaan. Nyt se on taas lainassa ja tällä kertaa se olisi kyllä tarkoitus lukeakin. Ajattelin lukea sen ennen Blogistania-äänestyksiä, mutta sitten jostakin syystä olenkin lukenut kaikkea muuta tämän kuun aikana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, suosittelen kyllä kirjan lukemaan! Minuun ainakin osui ja upposi. Ja haluan kyllä kuulla kirjan luettuasi, että olisiko se näille listoille päässyt ;)

      Poista
  3. Tummanhopeinen meri oli jo tovin listallani kun sitä tein, mutta nyt oli Globaliassa minulla useampi kirja, joiden väliltä jouduin tekemään karsintaa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulle se oli ehdottomasti viime vuoden parhain. Mutta ei omaanikaan listaani mahtuneet kaikki, joita olisin halunnut muistaa pisteillä!

      Poista
  4. Voi, tuon Yötä ei voi vastustaa -teoksen olen halunnut lukeakin, mutta olin silti jo ehtinyt sen vähän unohtaa. Se pitää siis heti nyt varata! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lue ihmeessä! Se on kyllä tosi hyvä.

      Poista
  5. Ihanaa, että juuri Irvingin uusin pääsi kuitenkin listalle! Mitä enemmän kirjaa ajattelen, sitä herkullisemmalta se tuntuu. Näytelmät ja roolit elämässämme - mainiota pyörittelyä.

    Kangastus 38 ei yltänyt kärkikolmikkooni, vaikka on ilman muuta vuoden parhaita kotimaisia. Vigan kuulostaa mielenkiintoiselta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä pidin Irvingin uusimman aiheesta paljon. Tuli lähelle ja kosketti. Muutenkin olen huomannut pitäväni Irvingin uusistakin teoksista - ne ovat vähän aikuisempia, hillitympiä, mutta silti taattua Irvingiä.

      Kangastus 38 oli minulle kotimaisista kyllä se parhain ja Vigania suosittelen!

      Poista
  6. Minulta jäi äänestämättä, mutta odotan tuloksia mielenkiinnolla.
    Sen sijaan haastoin sinut vastaamaan kymmeneen kysymykseen:
    http://tuulevi.wordpress.com/2014/01/27/vastauksia-kymmeneen-kysymykseen/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin odottelen tuloksia mielenkiinnolla :)
      Kiitos haasteesta, vastaan tämän viikon aikana.

      Poista
  7. Olen lukenut ehdokkaistasi vain hienon Valheet, mutta Kangastus 38 odottelee jo yöpöydällä lukuvuoroaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, sinua odottaakin sitten ihan mahtava kirja vielä <3

      Poista
  8. Nämä kirjat ovat vielä lukematta, mutta niin on moni muukin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuttu tunne. Näitä voin kyllä puhtaasti suositella ;)

      Poista
  9. Luin viime vuonna aika paljonkin uutuuksia, mutta ei kovin montaa totaalisesti kolahtanutta teosta ja siksi kolmen parhaan joukkoon ei ollut kovin suurta tunkua. Nuortenkirjojakin luin aika monta, mutta niistäkään mikään ei ollut ihan niiiiin hyvä, että olisin sitä lähtenyt Kuopus-kategoriassa äänestämään...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minusta taas tuntuu, että luin viime vuonna ihan huikeita uutuuksia! Etenkin käännöskirjallisuutta. Listaan olikin helppo valita kaksi parasta, mutta kolmatta sijaa joutui jo ihan pohtimaan :)

      Poista

♥ Kiitos kommentistasi!

Kommenttisi tulee näkyviin heti hyväksymisen jälkeen. Kommentien hyväksyntä on käytössäni roskapostin estämiseksi. Pyrin vastaamaan kommentteihin mahdollisimman nopeasti.