perjantai 31. tammikuuta 2014

Tammikuun luetut ja vuoden ensimmäiset alelöydöt


Tammikuu on valunut ohi meidän perheessä yllä olevan kuvan tunnelmissa. Pakkanen on ajanut vilukissat sisälle, pehmeän sohvan nurkkaan lämpöinen teemuki tai yleensä kahvimuki kädessä. Tammikuun valo on kuitenkin ollut huikea ja selkeä lupaus keväästä. Lukemisen kannalta tammikuu on ollut mainio, sillä sisätiloihin lukkiutuneena on ehtinyt lukea kaikenlaista. Toisaalta olen minä jonkin verran ulkona näyttäytynyt, sen verran hyvä määrä on taas uusia opuksia hyllyyni päätynyt.
 
Tammikuu on mennyt vahvasti oman hyllyn lukemattomat -teemalla ja olen valikoinut luettavani omista varastoistani sekä tosiaan aika hyvin täydentänyt niitä varastoja alennusmyyntien turvin.

Tammikuussa olen lukenut:

Herman Koch: Illallinen
John Boyne: Tarkoin vartioitu talo
Markus Zusak: Kirjavaras
Eve Hietamies: Tarhapäivä
Susanna Alakoski: Hyvää vangkilaa toivoo Jenna 
Juha Itkonen: Hetken hohtava valo (arvio tulossa)
 
Tammikuussa luin yhteensä 7 kirjaa eli yhteensä  2953 sivua. Tammikuun parhaimmat kirjat olivat Kirjavaras sekä Hetken hohtava valo. Hauskin oli ehdottomasti Tarhapäivä. Tuula Karjalaisen kirjalla aloitin Tove Jansson -juhlavuoteni ja nautin kovasti. Sen sijaan Illallinen, Tarkoin vartioitu talo ja Hyvää vangkilaa toivoo Jenna jäivät keskinkertaisiksi lukukokemuksiksi.

Vuoden ensimmäiset alelöydöt:

Juha Itkonen: Hetken hohtava valo
Hélène Grémillon: Uskottuni
Eve Hietamies: Tarhapäivä 
Gaute Heivoll: Etten palaisi tuhkaksi
Ene Mihkelson: Ruttohauta
Karl Ove Knausgård: Taisteluni 1
Karl Ove Knausgård: Taisteluni 2
Joyce Carol Oates: Kosto, rakkaustarina
Eve Hietamies: Yösyöttö
Delphine de Vigan: No ja minä

Tammikuu näkyy ostettujen kirjojan kohdalla aina isona piikkinä alennusmyynneistä johtuen. Tällä kertaa kokonaissaldoksi tuli 10 kirjaa, joista kolme olen jo aiemmin lukenut. Kaksi omistin jo pokkarina, mutta ostin alennuksesta muutamalla roposella kovakantisena. Kosto, rakkaustarina sekä vielä lukematon Taisteluni 1 olivat juuri näitä jo hyllystä pokkarina löytyviä, mutta en voinut vastustaa kovakantisia, kun sain ne todella edullisesti kiitos viimeisten alepäivien lisäalen. Pokkariversiot pistän tietenkin eteenpäin. Yösyöttö on aiemmin jo luettu, mutta alennusmyynneistä ostin omaksi kuten myös No ja minä, josta aikoinaan pidin hurjasti. Ihana omistaa hyviä kirjoja, joiden ääreen palaaminen tuntuu hyvin todennäköiseltä.

Ostamistani kirjoista ehdin tammikuussa lukea jo kaksi, joten heikohkolla kirjatoukan laskupäälläni laskin hyllyyni tammikuussa ilmaantuneen viisi lukematonta ja koska olen lukenut seitsemän kirjaa, niin olen vähentänyt tämän kuukauden aikana ukemattomieni määrää kahdella. (Ja tässä kohtaa kun joku tajuaa loogisen päättelyni pettäneen, niin saa kyllä mainita siitä!) Ihan hyvä saldo, sillä pelkäsin alennusmyyntien vain lisäävän lukemattomien määrää reippaasta lukutahdistani huolimatta.

Ensi kuussa onkin luvassa blogisynttärit sekä ainakin yksi Tove Janssonin kirja, sekä tietenkin arvio tänään loppuun lukemastani Itkosen kirjasta. Siihen asti toivottelen kaikille oikein hyvää viikonloppua ja huippua huomenna alkavaa helmikuuta!

4 kommenttia:

  1. Tuo No ja minä oli minulle huippuhyvä lukukokemus :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulle myös, ja kirjailijan viime vuonna suomeksi julkaistu Yötä ei voi vastustaa oli myös aivan mieletön!

      Poista
  2. Voi kun olet tehnyt hyviä löytöjä! :) Ja hyvältä vaikuttaa tammikuun lukusaldo! :)

    VastaaPoista

♥ Kiitos kommentistasi!

Kommenttisi tulee näkyviin heti hyväksymisen jälkeen. Kommentien hyväksyntä on käytössäni roskapostin estämiseksi. Pyrin vastaamaan kommentteihin mahdollisimman nopeasti.