perjantai 28. helmikuuta 2014

Heippa helmikuu, tervetuloa maaliskuu



Helmikuussa olen lukenut Tove Janssonin novelleja, ihastunut Knausgårdiin, hurahtanut jälleen Pottereihin, lukenut oman hyllyn kirjoja ja pitkästä aikaa yhden kirjastosta lainatun. Helmikuussa olen ostanut kuusi uutta kirjaa ja lukenut kuusi kirjaa. Helmikuussa olen fiilistellyt ihan liian aikaisin saapunutta kevättä sekä intoillut uudesta työpaikastani, vaikka kaikki uuden opettelu onkin vienyt mehut ja hiljentänyt muuta elämääni kuten blogiani. Helmikuu on ollut hyvä, mutta odotan kyllä jo maaliskuuta, lisääntyvää valoa ja lämpöä. Maaliskuu saa tosin vielä tovin odottaa, sillä helmikuun kirjakuulumiset täytyy päivittää ensin.

Helmikuussa luin seuraavat:

Tove Jansson: Nukkekaappi
Karl Ove Knausgård: Taisteluni, ensimmäinen kirja
Brian Sibley: Harry Potter, Suuri velhouskirja
J.K. Rowling: Harry Potter ja viisasten kivi (luettu aiemminkin) 
J.K. Rowling: Harry Potter ja salaisuuksien kammio (luettu aiemminkin) 
Marja Björk: Poika

(Sivuja yhteensä 1730.)

Helmikuussa ostin seuraavat:

Joyce Carol Oates: Haudankaivajan tytär
Juha Itkonen: Kohti
Juha Itkonen: Seitsemäntoista
Margaret Atwood: Herran tarhuri
J.K. Rowling: Paikka vapaana
Elina Lappalainen: Syötäväksi kasvatetut (siskolle)


Kuukauden paras kirja oli hidas, vaativa mutta lukijansa palkitseva Knausgårdin Taisteluni, josta luin ensimmäisen osan ja jonka toinen osa odottelee jo yöpöydällä. Helmikuussa tosin kaikki muutkin lukemani kirjat olivat sen verran hyviä, ettei juurikaan ole valittamista. Janssonia ja Knausgårdia laskematta olen lukenut hieman kevyempiä ja helpompia kirjoja, mutta pitänyt niistä yhtä lailla.

Suuri syy, miksi olen valikoinut helpompaa luettavaa ja miksi palasin vanhoihin tuttuihin Pottereihin on se, etten oikeasti ole kyennyt työpäivien jälkeen juurikaan muuhun kuin tuijottamaan joko Modern Familya (uusi huippu koukuttumiskohde!) tai lukemaan jotain tarpeeksi helppoa kuten Pottereita. Sen verran on aivokoppa ollut sekaisin kaikesta uudesta, että hyvä kun on töistä kotiin osannut tulla eksymättä. Mutta eiköhän tilanne pian tasoitu ja aivojenkin ylikuormitus helpota. Siihen asti hengaan ihan mielelläni Tylypahkassa ja yritän lukea lukupiirikirjaa, joka sekin tuntuu joltain maailman luokan ponnistukselta juuri nyt.

Olen edelleen jatkanut oman hyllyn lukemattomien parissa, mutta helmikuussa kirjapinot siitä huolimatta kasvoivat, sillä ostin itselleni viisi uutta kirjaa, ja luin omasta hyllystä vain kolme aiemmin lukematonta kirjaa. Onneksi täällä vain harrastellaan, eikä ole sen tiukkapipoisemmasta jutusta kyse, mutta ei tarkoitukseni kyllä ollut paisutella entisestään noita jo valmiiksi huojuvia lukemattomien kirjojen pinoja. Mutta fiilislukijana ja kirjahamsterina olen aika ylpeä, ettei tämän pahempaa sortumaa ole vielä tullut. Ja tässä kuussa luin paljon enemmän, kuin mitä etukäteen oletin jaksavani.

Näiden kirjakuulumisten kera olen valmis heittämään heipat lyhyelle ja oudon lämpimälle helmikuulle ja ottamaan vastaan maaliskuun. Kivaa viikonloppua ja maaliskuuta kaikille!

8 kommenttia:

  1. (Ihan sivuraitella: Punnitse ja säästä! Suklaaomenarenkaat! Nams! Oletkos aiemmin jo kertonut, millaisten puuhien parista olet saanut töitä? Ei tarvitse kertoa, jos haluat pitää salaisuutena. ...Ja sulkeet on rangaistukseksi siitä, etten kommentoi nyt kirjoja yht ensinkään, hyi!)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suklaaomenrenkaat ja -taatelit ovat minunkin lemppareitani! Usein kun syön herkkuja, syön juuri niitä.

      Olen tällä hetkellä töissä kirjastossa. Aiemmin olen ollut muualla. Työni ei ole salaisuus, mutta koska blogini on harrastus, niin pidän työjutut täältä poissa. Nyt tietenkin tällä hetkellä työ ja harrastus tavallaan kohtaavat, että ehkä voisi olla aiheellista lisätä esimerkiksi tuonne infoon jokin viite tästä. Mutta näin yleisluontoisesti olen kyllä täälläkin maininnut, jos vaikka töiden vuoksi en ole ehtinyt lukea tms.

      Ja ei aina tarvitse kirjajuttuja kommentoida! Kiva saada kaikenlaisia kommentteja :)

      Poista
  2. :) Työt kyllä välillä vaativat veronsa. Minullakin on takana kuuden päivän työviikko pitkillä päivillä, joiden lisäksi olen ahkerasti jaksanut harrastaa liikuntaa iltaisin ja treffaillut ihmisiä. Lopputulos onkin, että nyt olen ihan naatti ja Fagerholmin Lola ylösalaisin vaikuttaa ihan liian vaikeaselkoiselta tähän hetkeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaatii se veronsa ja varsinkin kun olen muutama viikko sitten aloittanut, niin kaikki uusi väsyttää tosi paljon. Ja minullakin on ollut sen verran vapaa-ajan rientoja, että olen yllättynyt, että ehdin helmikuussa lukea näinkin paljon! :)

      Ja ei kannata väkisin lukea! Lukee sitten kun siltä tuntuu. Knausgårdin Taisteluni toinen osa on odotellut jo tovin yöpöydällä, kun ei ole vielä niin vaikeaselkoiseen kyennyt :D

      Poista
  3. Heippa!

    Olen jo pidemmän aikaa seurannut blogiasi, mutta uskaltauduin viimeinkin huikkaamaan täällä. Soljuvaa kieltä, joten arviointeja on ilo lukea! Tämän päivän postauksesta on sanottava, että itselleni on myös juuri viime aikoina noussut Moderni perhe työpäivien jälkeiseksi pelastukseksi. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että huikkasit ja hauska kuulla, että tykkäät! Ja Modern Family on ihan huippu :)

      Poista
  4. Toivottavasti olet tykännyt uudesta työstäsi. (: Minun on kans hankala työpäivinä saada luettua, kun työskentelen toimittajana. Iltaisin on koneella istumisesta ja lukemisesta ja kirjoittamisesta jo niin silmät ristissä, että illat menee nukkuessa tai tässä tapauksessa kokkiohjelmia katsoessa - kun ei sieltä telkusta muuta tule! Mukavaa ja ressitöntä maaliskuuta! (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen kyllä tykännyt. Ei ole valittamista. Ja eiköhän pian ala sen verran tottua tähän, että aivot eivät ole pelkkää puuroa työpäivien jälkeen :D

      Ja minä tein edellisessä työpaikassani töitä tietokoneen ääressä koko ajan, joten tiedän, ettei sellaisessa tilanteessa huvita enää vapaa-aikaansa käyttää tietokoneella!

      Kiitos ja kivaa maaliskuuta sinullekin! :)

      Poista

♥ Kiitos kommentistasi!

Kommenttisi tulee näkyviin heti hyväksymisen jälkeen. Kommentien hyväksyntä on käytössäni roskapostin estämiseksi. Pyrin vastaamaan kommentteihin mahdollisimman nopeasti.