sunnuntai 26. huhtikuuta 2015

Kesken olevien kirjojen loukussa

kesken olevat
kirjat

En ole saanut aikoihin luettua mitään - nimittäin loppuun asti. Olen monta kirjaa aloittanut, lukenut mallikkaasti puoleen väliin, mutta sitten kiinnostukseni on  jostain syystä vain lopahtanut totaalisesti. Tunnenkin, että olen vajonnut jonnekin keskeneräisten kirjojen loukkoon, josta voi paeta vain lukemalla, mutta kun mieleni ei tee tarttua yhteenkään kesken olevaan kirjaan, vaan aloittaa jälleen kerran jotain ihan uutta. Olen oravanpyörässä.

Tällä hetkellä kesken ovat kaikki yllä olevan kuvan kirjat.

Ene Mihkelsonin Ruttohauta on ollut kesken viime lokakuusta asti, mutta uskon vakaasti siihen, että tulen kirjan vielä lukemaan loppuun.

Cormac McCarthyn Kaikki kauniit hevoset aloitin myös viime vuoden puolella, joulukuussa. Häpeäkseni kirja on vieläkin kesken, vaikka tarkoitukseni oli lukea kirja heti kun sen saan käsiini. Puoleen väliin asti pääsin, sitten tuli stoppi. Aion yrittää vielä.

Alan Bradleyn Piiraan maku makean nappasin luettavakseni nyt, kun olen yrittänyt päästä sisään dekkareiden maailmaan. Kirjaa on kehuttu ja siinä on kiva kansi. Mutta puolessa välissä ollaan, enkä toistaiseksi tunne mitään halua lukea kirjaa loppuun. Ehkä annan sille vielä yhden mahdollisuuden, ja jos ei nappaa, niin sitten palautan kirjan kiltisti takaisin kirjastoon muiden luettavaksi.

Fredrik Backmanin Mies joka rakasti järjestystä on lukupiirikirjanamme ja kerrankin päätin aloittaa ajoissa. Kirja vaikuttaa hyvältä, mutta jostain syystä senkin vetovoima on hiipunut lupaavan alun jälkeen. Aion lukea kirjan loppuun, mutta harmittaa, että tämänkin kanssa olen totaalisesti jumissa.

♥ Kirsikkana kakun päällä on Sophie Kinsellan Kevytkenkäinen kummitus, jota luen työharjoittelun puitteissa kirjaston lukupiiriin. Pientä (okei, aika suurta) nikottelua on kirjan kanssa havaittavissa, sillä en ole tottunut lukemaan tämänkaltaisia kirjoja, mutta yritys on kova. Olen kirjan puolivälissä, mikä tuntuu juuri nyt maagiselta rajalta, jota ei ylitetä, mutta toivotaan, että sinnikkyyteni kuitenkin riittää kirjan loppuun asti.

Puuh. Mitä te luette juuri nyt?

32 kommenttia:

  1. Minulla oli kauhea lukujumi ja nyt ei ollut dekkariakaan sitä purkamaan, joten luin Eveliina Talvitien kirjan Hieno vai huono. Nainen jolla on maine. Veret seisauttavaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minullakin on ilmeisesti joku lukujumi, joka iskee siinä kohtaa, kun kirjan puoliväli lähestyy... puuh. Minä en ole innokas dekkareiden lukijan, joten ne eivät oikein minulla auta. Tiedä mitä tässä tekisi!

      Pitääkin laittaa kirjan nimi ylös :) Kiitos kirjavinkistä!

      Poista
  2. Mulla on ollut pitkään kesken Mohsin Hamidin Fundamentalisti vastoin tahtoaan. Tyyli on kevyt, mutta mua pelottaa, mitä siinä seuraavaksi tapahtuu, joten luin ensin toisen kirjan loppuun (Matti Rämön matkakirjan). Tuo Fundamentalisti ei ole paksu, joten pitäisi vaan ottaa ja lukaista se.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Fundamentalisti vastoin tahtoaan vaikuttaa kiinnostavalta, mutta ymmärrän, saattaa olla kevyestä tyylistä huolimattaan aika raskas.

      Minunkin pitäisi nyt vain saada joku luettua loppuun, niin sitten varmaan rullaisi taas. Ei vaan tee mieli lukea mitään näistä kesken olevista...

      Poista
  3. Minullakin on tällä hetkellä muutamakin kirja kesken, mikä on aika erikoista kun yleensä luen kirjan kerrallaan. Minun tekisi mieli lukea nyt kamalasti kaikkea ja aloittaa koko ajan uusia, vaikka ne kesken olevatkin kiinnostaisi kauheasti. Luen lähinnä kahta kirjaa nyt, Vuonna 1984 ja Elämäni seinäruusuna, tai ainakin yritän pitää nyt nuo prioriteetteina ja vasta sitten tartun uusiin.

    Ja miten ihana kissakuva! Miten muikea ilme! En pääse siitä yli, alkaa joka kerta naurattamaan :D Aivan ihana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minullakaan ei normaalisti ole kuin yksi kirja kesken, joten en tiedä miten olenkaan tällaiseen pyöritykseen päätynyt. Ilmeisesti ei pitäisi tarttua toiseen kirjaan, jos on jo valmiiksi joku kesken...

      Hih. Ei ollut muuten ihan helpoimmasta päästä saada kissaa ja kirjakasaa samaan kuvaan, mutta onnistui se sitten lopulta pienen huijauksen ansiosta... ;)

      Poista
  4. Voih, tiedän tuon tunteen tällä hetkellä aika hyvin. Minulla oli juuri Atwoodin Nimeltään Grace lainassa monta kuukautta, mutten päässyt kuin alkuun, kun se pitikin jo palauttaa. Ajatuksena on kuitenkin lainata se paremmalla ajalla uudestaan. Sen lisäksi luen McCarthyltä Veren ääriin -kirjaa, jonka rakenne on aika haastava, eikä sovi tämänhetkiseen, vähän stressaantuneeseen olotilaan. Toisaalta en voi oikein antaa itselleni lupaa aloittaa mitään muutakaan kirjaa, sillä tentittäviä koulukirjojakin olisi lukupinossa vaikka millä mitalla.

    Sinulla kesken olevista kirjoista olen lukenut Kinsellan ja Bradleyn. Kummastakin tykkäsin, olivat sopivan kevyitä, vaikkei niistä nyt mitään uutta oikein irti saanutkaan.

    Tsemppiä pattitilanteeseen! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kurja tilanne. Minullakin on McCarthyn kirja kesken juurikin siitä syystä, ettei se oikein sopinut vähän stressaantuneeseen hetkeen ja sitten kun sen päätti antaa levätä yöpöydällä koskemattomaan hetken, niin se hetki venyi yllättävän pitkäksi. Aion kyllä kirjan lukea. Atwoodia minunkin on pitänyt ikuisuus, mutta jos vain olisi kaikki maailman aika lukea kaikki.

      Kinsella ja Bradley ovat ehkä jo hitusen liian kevyitä omaan makuuni. Piiraan maku makeassa on ollut jotain ihan houkuttelevaa, mutta kuitenkin sen verran tasainen kirja, etten oikein saa otetta ja no Kinsella on sitten jo ihan toinen juttu, se ei oikein ole napannut ollenkaan :D

      Kiitos, sitä tarvitaan haha :D

      Ja tsemppiä sulle koulujuttuihin!

      Poista
  5. Ihana kuva! <3

    Olen nyt monen kirjan loukussa minäkin. Jokainen on omalla tavallaan hyvä, mutta jotenkin on ollut vaikea syventyä niihin. Mitä lie kevätlevottomuutta. :)

    Kevytkenkäisen kummituksen kuuntelin joskus äänikirjana ja se oli kyllä höpö. Äänikirjassa sentään auttoi brittiaksentti, jota oli ihana kuunnella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, malliksi suostunut Lilikin kiittelee täällä saamastaan huomiosta.

      Minulla taas ongelmana on juuri se, että näistä oikein mikään ei tunnu nyt hyvältä. Mutta keväinen levottomuus selittänee paljon. Ei jotenkin malta tehdä yhtä asiaa kovin pitkään...

      Höpö tuo kirja nimenomaan on. Minä luen suomennosta, joten tässä ei oikein aksentitkaan auta. Mutta tunnustan, että kirja ei ole niin paha kuin kuvittelin.

      Poista
  6. Hauska kuva! Mikä luku-urakka! :)

    Montakohan kirjaa minullakin on kesken... Äkkiä laskettuna viisi. Ja suurimpana haasteena Hobitti, jonka olen aloittanut nyt jo kaksi kertaa alusta.

    Minulla lukjumiin auttavat nykyään novellit. Luen vaikka novellin päivässä, jos en muuta ehdi. Heti tulee olo, että sai jonkin asian valmiiksi. Sitten kesälomalla ehtii ehkä keskittyä pitempiin teksteihin. Tsemppiä jumiin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Harvoin onnistuu vangitsemaan kissoja kuviin muuta kuin niiden nukkuessa :)

      No, onneksi en ole ainoa, jolla on useampi kirja kesken. Hobitin muistan itse lukeneeni lapsena/nuorena, mutta itse kirjasta en muista mitään. Vaatii varmaan oman aikansa ja mielentilansa.

      Ehkä itsekin kokeilen novellia (vaikka Munroa!), jos ei muu auta. Kiitos ja tsemppiä Hobitin pariin ;)

      Poista
  7. Voi tuota suloista kissaa! <3

    Toivottavasti lukujumi hellittää ja löydät jonkin hyvän kirjan, joka vetää. Minä aina aloitan kirjan A, luen sen, oli hyvä tai heikko, ja otan vasta sitten kirjan B jne. =D Olen lukenut vasta tuon Piiraan maku makean (en itsekään ole mikään suuri dekkareiden ystävä) ja ei mielestäni ole lainkaan sieltä hyvästä dekkaripäästä. (What, dekkaripää, mikä sana!) Kinsellankin olen lukenut, tosin en ole enää sittemmin jaksanut hänen kirjojaan lukea.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lili on vallan suloinen ja kiittää täällä saamastaan huomiosta (tai no, minä kiitän hänen puolestaan)!

      Minäkin normaalisti luen yhden kirjan kerrallaan. Nuorempana olin niin pedantti, että ajatuskin siitä, että kaksi kirjaa olisi ollut samaan aikaan kesken, oli mahdoton! No, mitä vanhemmaksi tulee, sitä villimmäksi sitä käy ;)

      Minä veikkaan, että ellei tuossa Kinsellassa tapahdu ihme, niin jää minullakin ensimmäiseksi ja viimeiseksi.

      Poista
  8. Voihan mau, mikä söpöläinen! <3 (Mulla on taas kissaikävä, onneksi ensi viikonloppuna matkaan kotikotiin omia kissaneitejäni rapsuttamaan).

    Itse en ole tainnut kertaakaan vielä joutua noin suureen (:-D) oravanpyörään, mutta huomaan jälleen kerran ahmineeni ihan liikaa kirjoja kirjastosta, sillä nyt näyttää siltä, että joudun niistä valtaosan palauttamaan lukemattomina - oman hyllyn kirjat kun alkavat yhtäkkiä houkuttaa enemmän! Mulla on nyt kesken Pirkko Saision Signaali ja Mihail Siskinin Sinun kirjeesi. Elina Hirvosen uusin odottelee ja houkuttaa kovasti myös, mutta taidan (tai yritän) säästää sen kuukauden päästä koittavaan kesälomaan. Niin paljon olisi taas hyvää luettavaa tarjolla!

    Ymmärrän tuskastumisesi Kinsellan kanssa. Itse luin niitä joskus muinoin, kun chic lit vielä maistui. Ei uppoaisi enää, ei edes Bridget Jonesit (yritin viimeisintä kesällä, mutta ei.. Jätän ne suosiolla muille.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kissat ovat parhautta. Vaikka itselläni on kaksi, niin silti käyn aina välillä rapsuttelemassa vieraita kissoja. Juuri eilen kävin hakemassa kissapentu energiaa äitini luota ;)

      Minullakin on äärettömän harvoin näin montaa kirjaa kesken. Nyt olen selvästi ottanut liian löysin rantein tämän lukemisen kanssa. Täytyy selkeästi skarpata ja keskittyä vain yhteen kirjaan. Hirvosen uusimman minä taidan lukea pian, sillä kirjastovaraukseni oli saapunut, täytyy huomenna napata se mukaan kirjastolta :) Mutta totta, että hyvää luettavaa olisi niin oma hylly piukassa kuin kirjaston uutuushyllytkin täynnä...

      Minä en ole oikein koskaan innostunut yhtä kevyistä kirjoista kuin Kinsella. Nuorempana jaksoin jonkin verran, mutta noh, aion kirjan kuitenkin lukea. Bridget Jonesit kiinnostaisivat minua vähän, koska pidän elokuvista, mutta voi olla, että jäävät lukematta.

      Poista
  9. Samassa tilanteessa täälläkin, joskin se keskeneräisen kirjan aloittaminen on vaikeaa. Sitten kun saa taas luettua, sivuja jää taakse huomaamattomasti. Olen yrittänyt jumitustani saada pois lyhyillä teksteillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen tänään yrittänyt edetä tässä lukupuuhassani. Kyllä se helpottaa, kun vaan lukee. Lukemalla se lukujumi usein lähtee ;)

      Poista
  10. Tunnen suurta samaistumista, pari kuukautta on mennyt enemmän tai vähemmän näin. Aina kirjoja kesken, aloitan uusia, luen osan loppuun ja osa jää keskeneräisten jatkoksi. Muutenkin vähän sellaista päättämättömyyden lukujumitunnetta, kun lukee niin kaikki on hyvin, mutta se päättäminen on tuhottoman vaikeaa eikä mikään kirja oikein vedä puoleensa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, päättäminen on täälläkin ollut vaikeaa ja kun tavallaan tekee mieli lukea kaikki nyt heti ja sitten ei kuitenkaan tee mieli lukea mitään tiettyä, niin siinä sitä sitten ollaan. Tosin itse en ole toviin saanut yhtäkään kirjaa loppuun, aloittanut vaan tuhottoman monta.

      Noo, ehkä se tästä taas. Ja hih, hauskaa, että niin monella on tästä samoja kokemuksia. Enpä ole ainoa "ongelmani" kanssa ;)

      Poista
  11. Hei, täällä ihan sama vaiva! Päällä siis joku ihmeellinen lukujumi, jossa kirjat edistyvät HITAAAASTI ja sitten kun saan tasteltua jonkin kirjan loppuun, jää käteen fiilis, että "kannattiko tähän nyt lopulta käyttää näin paljon aikaa". Huoh. Viikonloppuna olen kokeillut lääkkeeksi Mary Higgins Clarken (hömppä)dekkaria "I've got you under my skin", joka on yllätten toiminut hyvin. Pitkästä aikaa kirja, jota ihan syyhyttää lukea...!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi vitsit, kiva, että olet kuitenkin löytänyt nyt jonkun mukaansa napanneen kirjan. Itsekin kaipaisin jotain sellaista. Nyt kaikki tuntuu vähän laimean laihoilta ja juu, en ole tosiaan toviin saanut yhtäkään kirjaa loppuun luettua, vaikka ihan rivakasti siihen puoleen välii, sitten vauhti tyssää.

      Kuten tuossa yllä kommentoin, niin hauska kuitenkin huomata, etten ole tämän suuren ja kauhean "ongelmani" kanssa yksin :D

      Poista
  12. Voi mikä kissi! Ihana! <3 :)

    Ja tutulta kuulostaa! Minulla on aina vähintään neljä, viisi kirjaa kesken (yleensä yksi tai kaksi romaania, joku äänikirja, novellikokoelma ja runoteos, lisäksi kenties joku tietokirja). Nytkin on kesken kolme niin huippuhyvää kirjaa, että haluaisin voida lukea niitä kaikkia samanaikaisesti, ja kun se ei onnistu niin aivan ärsyttää. :) Ja kun luen yhtä, mietin toisen kirjan henkilöitä ja kaipaan heidän pariinsa, ja tietenkin sama myös toisinpäin. Kamala, ihana ongelma. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :)

      Minulla ei normaalisti ole kuin yksi kirja kesken, mutta joskus näköjään lipsuu ote. Ja tuo kuulostaa enemmän positiiviselta ongelmalta, jos kirjat houkuttelee. Minusta kun tuntuu, että kirjojen vetovoima jostain syystä hiipuu vähintään puolessa välissä! Se vasta ärsyttääkin. Mutta otin eilen itseäni niskasta kiinni ja yritin kahlata eteenpäin lukupiirikirjaa, jonka deadline on seuraavaksi.

      Poista
  13. Vitsit, minulla on parhaillaan juuri sama ongelma! Vakaasti olen kuitenkin päättänyt lukea kaikki keskeneräiset kirjat loppuun asti. Olen yrittänyt ratkaista asian niin, että luen vuorotellen jotain pitkään keskeneräisenä lojunutta kirjaa ja jotain, jonka olen vasta aloittanut. Ja muuten, jos kaipaat jossain vaiheessa hyviä dekkari-vinkkejä, niin saa kysellä minulta: olen lukenut paljon hyvää rikoskirjallisuutta vuosien varrella! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin yritän lukea näitä. Eilen sainkin aika hyvin eteenpäin tuota Kinsellaa, jonka deadline on seuraavaksi, se kun tosiaan on lukupiiriin luettava.

      Dekkarivinkit kiinnostaa ehdottomasti. En ole dekkareiden ylin ystävä, mutta olisi hauska vähän tuntea sitäkin genreä. Sama pätee chic litiin :)

      Poista
  14. Mulla on menossa Ali Smithin How to be both - ei ole sekään edennyt ihan ongelmattomasti. Lähti hyvin alkuun, mutta sitten tuli hankalampi vaihe ja nyt olen lukenut sitä hyvin hitaasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä tylsää, kun kirja menettää vetovoimansa kesken matkan. No, toivottavasti loppu palkitsee!

      Poista
  15. Hyviä kirjoja sulla luennassa ja selkeä ulkoasu sivullasi. Kivan näkönen kissakin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saas nähdä kuinka hyviä kirjoja ovat, kun saan ne loppuun luettua. Kiitos!

      Poista
  16. Jollei jokin kirja nappaa enää 100 sivun jälkeen, olen jättänyt suosiolla kesken. Elämä on liian lyhyt huonojen kirjojen lukemiseen, kun niitä hyviä, ahmittaviakin kirjoja on olemassa :) Tällä hetkellä luen vähän kevyempää, Carrien nuoruusvuodet. Seuraavaksi Tähtiin kirjoitettu virhe, jota kävin jo leffassa katsomassa (nyyhkyttämässä).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin opettelen jättämään kirjoja kesken. Minulla on vaan paha vika ajatella, että kun olen päässyt jo niinkin pitkälle, niin eikö samalla vaivalla lukisi loppuun ;)

      Tähtiin kirjoitetun virheen olen itse lukenut kahdesti ja elokuvankin nähnyt. Se on ihan kiva nuortenkirja/-leffa.

      Poista

♥ Kiitos kommentistasi!

Kommenttisi tulee näkyviin heti hyväksymisen jälkeen. Kommentien hyväksyntä on käytössäni roskapostin estämiseksi. Pyrin vastaamaan kommentteihin mahdollisimman nopeasti.