perjantai 8. huhtikuuta 2016

10 oman hyllyn himotuinta (2016)


Huups, vuosi on jo huhtikuussa, ja minä muistan jonkin sortin perinteeksi muodostuneen oman hyllyn himotuimpien listauksen vasta nyt. Vaan oikeastaan aika on juuri sopiva. Olen lukenut alkuvuoden aikana melko paljon kirjastolainoja ja jo jonkin aikaa onkin tehnyt mieli suunnata katse oman hyllyn kirjoihin. Teen sen nyt! 

Teille, joille tämä  perinne on vieras, niin lyhyesti: listaan 10 oman hyllyn himotuinta kirjaa, eli ne omistamani kirjat, joita en ole vielä lukenut, mutta jotka haluaisin juuri nyt lukea kaikista eniten. Sitten autuaasti unohdan listan ja seuraavan vuoden alussa (tai huhtikuussa...) muistaessani katson, mitä listalta tuli luettua vai tuliko mitään.

Viime vuoden listalta luin vain kolme kirjaa (Ishigurolta yhden, Munrolta kaksi). Tänä vuonna tavoite on lukea tietenkin kaikki kymmenen, haha!

10 oman hyllyn himotuinta

Chad Harbach: Pelin henki
Amerikkalainen yliopistodraama on kutkuttanut jo tovin. Pitäisikö lukea tämä jo seuraavaksi?

Jeffrey Eugenides: Naimapuuhia
Tosin tämänkin parissa pääsisi yliopistomaailman kiemuroihin mukaan. Olisiko kutkutus sen verran kova, että lukisin molemmat?

Rainbow Rowell: Fangirl
Eleanor & Park oli sen verran hyvä nuortenkirja, että aion ehdottomasti lukea kehutun Fangirlinkin. Piti napata tämä jo pääsiäislomalle mukaan, mutta kirja jäi, joten viimeistään kesällä olkoon tämän vuoro!

Joel Haahtela: Katoamispiste, Naiset katsovat vastavaloon, Traumbach, Tule risteykseen seitsemältä
Minulla on ollut jo pidempään olo, että haluan lukea lisää Haahtelaa ja hänen teoksiaan on hyllyyni kertynytkin jo useampi. En osaa valita minkä lukisin ensimmäisenä, ehkä valitsen sokkona!

Nathan Filer: The Shock of the Fall
Ostin tämän viime kesänä Tukholmasta itselleni, kun ihastuin kirjaan selaillessani sitä. Surumielinen kirja kiinnostaa, mutta vaatinee oman hetkensä. Se hetki voisi olla pian, ettei kirjan lumo katoa.

Jennifer Egan: Sydäntorni
Sydäntorniin linnoittautunut 98-vuotias paronitar - miksen ole jo lukenut tätä?

Tuula-Liina Varis: Kaksi kesää, kaksi kirjaa
Tekee mieli lukea kirja kirjoittamisesta ja kirjailijan elämästä. Varis on itselleni vieras kirjailija, mutta kun tämä löytyy hyllystä, niin voisihan tämän lukea. Vaikka kesällä.

Tove Jansson: Kevyt kantamus
Tätä ei varmaan tarvitse perustella. Olen säästänyt Toven kirjoja, mutta pakkohan niistä on aina silloin tällöin joku lukea. Voi rakkaus.

Monica Ali: Brick Lane
Lontoota ja rakkautta ja ihan uusi kirjailija minulle. Kelpaa!

Karl Ove Knausgård: Taisteluni 2
Hävettää laittaa tämä kirja jälleen tälle listalle. Minähän nimittäin innostuin ensimmäisestä osasta niin paljon, että aloitin toisen osan saman tien, mutta sitten tajusin, että se oli liikaa Knausgårdia kerralla. Siitä asti kirja on odottanut parempaa hetkeä. Ihan liian kauan.

Onko joukossa lemppareita tai inhokkeja? Mitä kirjoja te himoitsette juuri nyt eniten oman hyllyn lukemattomista?

Minun piti tähän loppuun lisätä oman hyllyn lukemattomien tarkka määrä, mutta huomasin, että goodreadsin lista (unread-books-on-my-shelf) kaipaa päivitystä, sillä jokin aika sitten karsin kirjahyllyjäni ja myös lukemattomia lähti kiertoon, mutta ne roikkuvat edelleen listassa. Listasta myös puuttuu muutama teos. Yritän päivitellä listan ajantasaiseksi, jotta tiedän missä mennään. Mutta vahvasti näyttää siltä, että lukemattomien määrä jää viimeinkin alle sadan!

Aiempin vuosien himottuja

2015: 10 oman hyllyn himotuinta
2014: 10 oman hyllyn odotetuinta & 10 oman hyllyn odotetuinta - tuliko luettua?

36 kommenttia:

  1. Tällaisen listan voisi tehdä kyllä itsekin, näitä on niin kiva aina lukea! Tai no teinhän minä silloin viime vuonna heti alkuun sen viiden kirjan listan, joista olen päätynyt vuoden sisään lukemaan vain yhden... Mutta aika hyvin jo sekin :D Ehkäpä teen päivitetyn version piakkoin :) Näistä listaamistasi kirjoista hyllyssäni odottelee vain tuo Naimapuuhia, ja sen lisäksi Pelin henki ja Sydäntorni ainakin kiinnostavat molemmat kovasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tee ihmeessä, olisi hauska lukea se!

      Minusta näiden listojen tekemisessä on parhainta nimenomaan se tekeminen. En ainakaan itse fiilislukijana voisi kuvitellakaan, että noudattaisin tällaista, eikä se varsinaisesti koskaan ole se tavoite. Hauskaa nähdä monta listalta tulee luettua ja kiva, jos luettuja on useampi, mutta vakavasti näitä en itse ainakaan ota :D

      Naimapuuhia, Pelin henki ja Sydäntorni ovatkin ainakin saaneet paljon kehuja!

      Poista
  2. Naimapuuhia oli mielenkiintoinen ja sijoittui mukaansatempaavasti opiskeluympyröihin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huu, vaikuttaa kyllä kiinnostavalta! Ja pitää tosiaan lukea tämä vielä, kun opiskeluympyrät ovat itsellekin edes jollain tasolla tuttuja. Ei ehkä tosin samalla tavalla kuin kirjan henkilöille...

      Poista
  3. Itse tein tämän saman listan toissavuonna - ihan vaan huomatakseni, että vuoden kuluttua samat kirjat olivat edelleen lukematta :O. Nyt niistä suurin osa onkin jo päätynyt kiertoon ja viime aikoina olen ostanut ainoastaan kirjoja, jotka ovat päätyneet heti luettaviksi.

    Naimapuuhia oli ainakin minulle aika kova pettymys. Middlesexin jälkeen odotin jotain tajunnanräjäyttävää, mutta tuskin jaksoin kahlata kirjan loppuun asti...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei! Minä olen onneksi joka vuosi tullut lukeneeksi listalta edes muutaman, joten ihan toivotonta tämä ei ole... ehkä. Minäkin laitoin reippaasti kirjoja kiertoon ja tänä vuonna olen ostanut nyt yhteensä 3 kirjaa, joista kaksi itselleni. Totta on, että ne ostetut kirjat pitäisi kyllä lukea heti!

      En ole lukenut Middlesexiä, joten minulla ei ole oikein odotuksia suuntaan tai toiseen. Saas nähdä, kuinka käy!

      Poista
  4. Filer ja Ali ovat mullakin odottamassa, sekä muutama muu... Olen myös karsinut kirjoja, ja pääsen ihan kohta lukemattomissa alle kolmen sadan! Wuhuu! :D

    En osaa edes valita mitä niistä voisin laittaa kaikkein houkuttelevimpien listalle, liikaa vaihtoehtoja!! Mutta tosiaan kaikki jäljellä olevat kyllä oikeasti kiinnostavat. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa, me taidetaan painia hieman eri sarjoissa tässä lukemattomien määrässä :D Voi hitsi, sinulla on huikeat määrät kirjoja kotona!

      Minulla on sama tilanne, että kaikki karsinnan jälkeen hyllyyn jääneet oikeasti kiinnostavat. Minulla on myös useampi klassikko, jotka saattavat olla vielä pidempäänkin lukematta, mutta ehdottomasti haluan lukea.

      Poista
  5. Olen lukenut Alin teoksen vuosia sitten kun ostin sen hyllyyni, ja muistan pitäneeni kyllä ainakin silloin. Janssonin teokset ovat kyllä aina tasavarmaa laatua.
    Omassa hyllyssä eniten polttelee William Whartonin teos Isä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti minäkin pidän Alin teoksesta! Ainakin se vaikuttaa hyvältä :) Ja Jansson on, harvemmin tulee pettyneeksi hänen teostensa äärellä.

      Wharton onkin minulle ihan vieras nimi! Täytyy googlailla :D

      Poista
    2. Toivottavasti pidät!

      En itsekään ollut kuullut Whartonista ennen kuin törmäsin kyseiseen romaaniin kierrätyskirjahyllyssä. Sieltä aina löytää kaikenlaista, jota ei muuten tulisi ikinä lukeneeksi, mikä on varsin mukavaa.

      Poista
    3. Kierrätyshyllyt ovat kyllä mainio paikka tehdä löytöjä! Itse olen löytänyt kirppareilta muutamia sellaisia, joita en edes tiennyt olevan olemassa <3

      Poista
  6. Fangirl on aivan ihastuttava, ehdottomasti suosikkejani Rowellilta! Shock of the Fall odottelee minullakin hyllyssä, pitäisi viimein lukea se.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti minäkin tykästyn Fangirliin! Shock of the Fall vaikuttaa niin liikuttavalta <3

      Poista
  7. Tämä lista on kyllä hauska idea. Pitäisi kyllä itsekkin tehdä. Haahtela on noista sinun lukemattomista kyllä yksi lemppari, Sydäntorni oli kyllä kanssa tosi hyvä. Naimapuuhia olen lukenut kanssa, mutta muistikuvat siittä on nolla. Se ei tainut ihan niin vakuuttaa minua.

    Minulla on omassa hyllyssä varmaan lähes kaikki lukematta. Tai ainakin se tuntuu siltä. Himoituin taitaa olla tällä hetkellä Nainen junassa, mutta toisaalta Nälkäpeli-trilogia houkuttelisi myös. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tee ihmeessä lista! Näitä on hauska tehdä ja lukea, olisikin kiva lukea muiden listoja :)

      Ihastuin itse Haahtelaan Tähtikirkas, lumivalkean myötä. Se oli niin minun kirjani. Saas nähdä, miten minun käy noiden muiden kanssa.

      Nälkäpeli-trilogia oli ainakin mukaansa tempaava! :)

      Poista
  8. Pelin henki on ainakin loistava romaani ja voisin hieman verrata sitä erään bloggareidenkin suosiman kirjailijan teoksiin, mutta se voisi asettaa Pelin hengelle liian suuret paineet, joten jätän vertaamatta ;) Olen myös karsinut omaa hyllyä, keskivertokirjat ovat suosiolla lähteneet ja tavoitteena olisi tuo 100 lukematonta, mutta ihan vielä siellä asti ei olla :D Baby steps.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi apua, toivottavasti minäkin tykästyn siihen! Pitää ehkä lukea se pian, ennen kuin asetan sille hullut odotukset...

      Minä olen niin iloinen, että olen nyt alle tuon sadan! :D Saas nähdä, kuinka kauan...

      Poista
  9. Hyvä listaus :) Brick Lane, Pelin henki ja Naimapuuhia pitäisi minunkin lukea.. En kyllä valitettavasti uskalla luvata, että tänä vuonna :D Taas on sen verran pinoja kirjastosta ja kaikenlaista luettavaa omassakin hyllyssä.

    Kiva, jos saat oman hyllyn lukemattomien määrän alle sataan! Vautsi :) En osaa yhtään arvioida paljonko itselläni on lukemattomia, olen karsinut niin paljon kirjoja alkuvuoden aikana, mutta silti hyllyissä vaan riittää kirjaa toisen viereen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisiko noista joku sopiva lukupiiriin? ;) Hehee, no joo, aika paksuja ovat! Ja se on kyllä totta, että kirjastolainoja tuntuu riittävän pino toisensa jälkeen, vaikka jatkuvasti niitä lukee ja palauttaa. Hmp!

      Vähän tärisytti laskea noita lukemattomia, mutta tulos olikin aika positiivinen, kun vihdoin pääsin alle sadan! Ja kaikki niitä, jotka kiinnostavat edelleen.

      Poista
  10. Noista olen lukenut Pelin henki, Naimapuuhat ja Sydäntornin. Sydäntorni oli minusta noista ehdottomasti surkein tai sitten se oli vaan sarjassamme "kirja, josta monet ovat pitäneet, minä en ymmärrä sen hienoutta". Naimapuuhia en lukenut ensimmäisellä yrityksellä paljon alkua pidemmälle, mutta toisella kerralla sen lukeminen oli mukavaa ja Middlesex odottaa omassa hyllyssä. Pelin henki oli tosi hyvä silloin ainakin kun sen luin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pelin henkeä on moni kehunut, sen sijaan Naimapuuhat ja Sydäntorni taitavat jakaa mielipiteet. No, jännä nähdä mihin suuntaan itse kallistun, kun ne luen! :)

      Middlesex kiinnostaa minuakin, mutta taidan lukea ensin Naimapuuhat kuitenkin!

      Poista
  11. ihana postaus! saatan itsekin hieman lainata ideaa, jos ei haittaa? :> Näistä olen lukenut tuon Naimapuuhia, mutta siihen kyllä petyin - toisaalta odotin siltä kyllä aika ihmeellisiä Middlesexin jälkeen. Niputan sen kuitenkin mielessäni aika samaan kastiin kuin Sinä päivänä -romaanin, joka oli yksi suurimpia lukupettymyksiä kautta aikojen, joten kovin korkealle se ei oikein ole päässyt. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ja ei tietenkään haittaa, päinvastoin lukisin mielelläni muidenkin listoja! :)

      Useampi on sanonut, että Naimapuuhia oli pettynys Middlesexin jälkeen. Mutta en ole itse lukenut Middlesexiä, joten odotuksia minulla ei ole. Ehkä se pelastaa romaanin? :D

      Poista
  12. Naimapuuhia, Haahtelat, Knasu. Ne ovat minulle niin mieluisia, osa rakkaitakin kirjoja. <3 Brick Lane on kiinnostava, luin sen joitakin vuosia sitten mutta en ehtinyt blogata. Pelin hengen olen myös lukenut. Sen kohdalla odotin jotain suurempaa, mutta ihan saanut sitä mitä toivoin. Hyvä lukuromaani, kuitenkin.

    Janssonin Kevyt kantamus on minullakin lukematta. Olen varma, että se on _ihana_.

    <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haahtela ja Knasu ovat melko varmasti omaankin makuuni, sillä olen ehtiä jo lukenut. Naimapuuhia tuntuu jakavan mielipiteet, joten odotan sitä jännityksellä. Samoin tosin tekee Pelin henki! Ääk, mitenköhän ehtisin lukea nämä kaikki ja heti?

      Jansson on varmasti ihana. Ei se voi muuta olla!

      Poista
  13. Nämä on aina niin mielenkiintoisia postauksia! Itse innostuin viime vuonna haastamaan itseäni lukemaan kirjahyllystäni kymmenen kirjaa jotka kiinnostivat mutta arvasihan sen...sain vain 4 ja puoli kirjaa luetuksi! Mutta ihanaa on suunnitella.

    Pelin henki on minullakin hyllyssäni, eikä ole vain yksi tai kaksi kertaa kun olen ajatellut siihen seuraavaksi tarttua, mutta sitten joku muu kirja kiilaa eteen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suunnittelu ja listojen tekeminenhän tässä parasta on! Sen listan noudattaminen on jo ihan eri. Ja minusta 4,5/10 on aika hyvä ;)

      Pelin henki pitää lukea pian! Ettei sen hohto katoa.

      Poista
  14. The Shock of the Fallia voin suositella, se on tosi hyvä! Fangirl odottaa itselläkin hyllyssä, mutta se ei ihan top 10:een yllä. Tällä hetkellä himottaa eniten Erika Johansen The Queen of the Tearling, Sarah J. Maasin The Assassin's Blade ja postissa odotteleva Markus Zusakin 10-vuotisjuhlaversio The Book Thiefistä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, toivottavasti minäkin tykästyn kirjaan! <3

      Kirjavaras oli hyvä. Enpä tiennyt, että siitä on tulossa juhlaversio!

      Poista
  15. Minä vaikka olen aivan intohimoinen lukutoukka (jotkut sanovat tätä jo pakkomielteeksi) niin olen pitänyt itselläni toden tiukan kurin, että en osta kotiin yhtään kirjaa, koska meillä on niin rajattu tila millekään. Kirjastosta vain kantelen aina sylin tyädeltä kirjoja, silmät sydäminä ja hihkun, kun pääsen niitä kotiin hipelöimään ja miettimään minkä ihanuuden ensin avaakaan.. :)

    Vaan joskus viime vuoden puolella tuumasin, että josko nyt kuitenkin sallisin itseni ostaa kirjoja kotiinkin ja yritin järjestää niille jotain paikkaa. Nyt on tullut ostettua kirjoja jo jonkin verran ja ai kuinka ne onkaan ihania hyllyssä.. mielessäni jo siintää koko seinän kokoinen kirjahylly.. ;) ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, minä olen ostanut kirjoja oikeastaan vasta aikuisiällä, mutta en silti omista ihan hirveästi kirjoja. Olen niin tehokas pistämään kirjoja kiertoon lukemisen jälkeen, jos ne eivät nouse lemppareiksi. Tosin tällä hetkellä ostan lähinnä kirjoja, jotka olen jo lukenut, mutta jotka haluan omaksi.

      Ja minä haaveilen kirjastohuoneesta! Se olisi ihana! Ehkä vielä joskus ;)

      Poista
  16. Tämä lista on kutkuttava ja tarttuisin heti johonkin Haahtelaan! itse asiassa lukisin ne varmaan kaikki peräkkäin =D

    Pelin henki oli kiinnostava, muistan kirjan tapahtumat vieläkin, luin tosin aika pitkä aika sitten.... Ja kevyt kantamus oli mun matkakirja joskus vuosia sitten pitkin poikin Baltiaa. Oli aivan ihastuttava kirja! Brick Lane taas jäi mulla kesken.

    Tällainen lista pitäisi tehdä toki itsekin! Koska tykkään listoista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa, no itseasiassa yhden Haahtelan jo luin! :D

      Pelin henki pääsee lukuun varmasti pian (nyt Knausgårdkesken), mutta alkaa tuo Brick Lane jännittää. Toisaalta, ei siinä mitään menetä kun kokeilee.

      Tee ihmeessä! Näitä on hauska lukea :)

      Poista
  17. Mahtavia kirjoja. Rainbow Rowellin Fangirl on lukulistallani, sillä Eleanor & Park ihastutti minut.

    VastaaPoista
  18. Kiva listaus, Naimapuuhia löytyy minunkin hyllystä, mutta siihen on jotenkin tosi vaikea saada tartutuksi. Jotenkin pelkään että en pidäkään siitä enkä osaa lopettaa sitä kesken ja sitten joudun kuukausitolkulla tahkoamaan kirjaa:D

    Haahtelan kirjat on kyllä siinäkin mielessä hyviä vaihtoehtoja, että ne voi yhdistää vaikka lukumaratoniin, kun ovat niin lyhyitä ja painavasta aiheestaan huolimatta helppolukuisia ja silti nautinnollisia.

    VastaaPoista

♥ Kiitos kommentistasi!

Kommenttisi tulee näkyviin heti hyväksymisen jälkeen. Kommentien hyväksyntä on käytössäni roskapostin estämiseksi. Pyrin vastaamaan kommentteihin mahdollisimman nopeasti.